Mijn modelbaan

N-scale Colorado ca 1950

Rio Grande 4-6-6-4 Challenger stoomloc van opzij

Een veelzijdige hobby

Ik bouw al 50 jaar in schaal N, te beginnen met balsahout en karton op maat (en weinig zakgeld om uit te geven). In 1995 alles uitgepakt en een spaghetti-lay-out geprobeerd, nadat ik Durango voor een 2e keer had bezocht. Een paar jaar later na de verhuizing begon ik aan de Durango naar Silverton in de hoop landschap, gebouwen en rollend materieel er zo echt mogelijk uit te laten zien.

Je raadt het al: na een bezoek aan het gebied modelleer ik de voormalige route van de Denver & Rio Grande Railroad langs de oevers van de Animas River. Een Amerikaans prototype van een smalspoorlijn begint tot leven te komen op mijn N-schaal modelbaan: de Durenver & Silverton Narrow Gauge Railroad (snap je ‘em? Durango + Denver).

Op bezoek in Durango Yard (1995)
Op bezoek in Durango Yard (1995) (Image ©EJB as CC BY-NC-SA)
Durango stad
Smalspoor, industrieën en bergen (Image ©EJB as CC BY-NC-SA)

De bouw van de D&S baan

Original alumium control panel <a href="/assets/img/trains2/129-2997_IMG.jpg" class="image-ref" data-sub-html="D&SNG bouw niveau 1 Durango aug - sept 2003 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > D_SNG bouw niveau 1 Durango aug - sept 2003 EXIFDescr </a> 134-3479 IMG 135-3583 IMG <a href="/assets/img/trains2/ATH-Challenger-RG-2006.jpg" class="image-ref" data-sub-html="ATH-Challenger-RG-2006 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > ATH-Challenger-RG-2006 </a> DSC0868 Rockwood DSC0869 DSC0871 smallBowman DSC0873 smallFarmington DSCF0449 small DSCF0459 lo DSCF0964 lo DSCF1182 lo DSCF1796-kl DSCF1822-kl DSCF1823-kl DSCF2683 kl DSCF2917 kl DSCF2925 Adapted Digitracks base mast signal DSCF3002 <a href="/assets/img/trains2/DSRR_Panel_Background.png" class="image-ref" data-sub-html="DSRR Panel Background © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > DSRR Panel Background </a> <a href="/assets/img/trains2/DSRR_Panel_Screen.png" class="image-ref" data-sub-html="DSRR Panel Screen © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > DSRR Panel Screen </a> <a href="/assets/img/trains2/Farmington_IMG_1480.jpg" class="image-ref" data-sub-html="Farmington IMG 1480 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > Farmington IMG 1480 </a> GreeneSt 1912 IMG 0080 xing IMG 0108 lo IMG 0109 lo IMG 0502-lo IMG 0503-lo IMG 0641 lo IMG 0644 lo IMG 0654 lo IMG 0656 lo IMG 1601 lo IMG 2287 lo IMG 2380lo IMG 2393lo <a href="/assets/img/trains2/IMG_2534_lo.jpg" class="image-ref" data-sub-html="IMG 2534 lo © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > IMG 2534 lo </a> <a href="/assets/img/trains2/IMG_2537_lo.jpg" class="image-ref" data-sub-html="IMG 2537 lo © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > IMG 2537 lo </a> IMG 2739 lo Physical control panel IMG 4129 small IMG 4144 small IMG 5179 smallSpeeder IMG 5183-smallDurango IMG 6524 IMG 7227 IMG 7229 IMG 7412 lo IMG 9726 AlcoPA1Kato IMG 9735-front IMG 9736-rear <a href="/assets/img/trains2/Img003.jpg" class="image-ref" data-sub-html="Img003 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > Img003 </a> <a href="/assets/img/trains2/K27_image1.jpg" class="image-ref" data-sub-html="K27 image1 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > K27 image1 </a> Newport IMG 0136 <a href="/assets/img/trains2/RioGrandeVol2.jpg" class="image-ref" data-sub-html="RioGrandeVol2 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > RioGrandeVol2 </a> <a href="/assets/img/trains2/RioGrande_H-15.gif" class="image-ref" data-sub-html="RioGrande H-15 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > RioGrande H-15 </a> <a href="/assets/img/trains2/S2400016-kl.jpg" class="image-ref" data-sub-html="S2400016-kl © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > S2400016-kl </a> <a href="/assets/img/trains2/S2400212-kl.jpg" class="image-ref" data-sub-html="S2400212-kl © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > S2400212-kl </a> Silverton Greene Street postcard IMG 1453 <a href="/assets/img/trains2/Smelter_1892_021528pu_small.jpg" class="image-ref" data-sub-html="Smelter 1892 021528pu small © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > Smelter 1892 021528pu small </a> Thoreau soda IMG 1473 <a href="/assets/img/trains2/a2y012.jpg" class="image-ref" data-sub-html="Silverton © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > a2y012 </a> <a href="/assets/img/trains2/a2y013.jpg" class="image-ref" data-sub-html="Depot Silverton. CO USA reis 1995 (South West) 14 mei - 12 juni 1995 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > a2y013 </a> <a href="/assets/img/trains2/a2y016.jpg" class="image-ref" data-sub-html="Egbert tijdens rondleiding Durango Yard. CO USA reis 1995 (South West) 14 mei - 12 juni 1995 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > a2y016 </a> <a href="/assets/img/trains2/baan-ruwbouw.jpg" class="image-ref" data-sub-html="baan-ruwbouw © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > baan-ruwbouw </a> <a href="/assets/img/trains2/baan-ruwboven.jpg" class="image-ref" data-sub-html="baan-ruwboven © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > baan-ruwboven </a> <a href="/assets/img/trains2/baan-ruwrechts.jpg" class="image-ref" data-sub-html="baan-ruwrechts © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > baan-ruwrechts </a> <a href="/assets/img/trains2/baan-silvertXruw.jpg" class="image-ref" data-sub-html="baan-silvertXruw © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > baan-silvertXruw </a> <a href="/assets/img/trains2/baan-silvertwyeruw.jpg" class="image-ref" data-sub-html="baan-silvertwyeruw © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > baan-silvertwyeruw </a> <a href="/assets/img/trains2/baan_paneelruw.jpg" class="image-ref" data-sub-html="baan paneelruw © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > baan paneelruw </a> <a href="/assets/img/trains2/d_and_s/LocoIO_Inverter_PCB.png" class="image-ref" data-sub-html="LocoIO Inverter PCB © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > LocoIO Inverter PCB </a> LocoIO inverter assembly <a href="/assets/img/trains2/d_and_s/LocoIO_inverter_diagram.png" class="image-ref" data-sub-html="LocoIO inverter diagram © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > LocoIO inverter diagram </a> LocoIO inverter pins <a href="/assets/img/trains2/d_and_s/Plan_DSRR_2024.png" class="image-ref" data-sub-html="Plan DSRR 2024 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > Plan DSRR 2024 </a> Bouw D_SNG RR Level 2 (Rockwood) January 2012 signal face strip DSCF3901 signal head parts DSCF3903 signal heads DSCF3904 signals in Farmington <a href="/assets/img/trains2/dcclogo.gif" class="image-ref" data-sub-html="dcclogo © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > dcclogo </a> IMG 1852 <a href="/assets/img/trains2/dsng_map.png" class="image-ref" data-sub-html="dsng map © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > dsng map </a> <a href="/assets/img/trains2/jmri-le-slipedit.png" class="image-ref" data-sub-html="jmri-le-slipedit © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > jmri-le-slipedit </a> <a href="/assets/img/trains2/jmri/cpe-slip-c.png" class="image-ref" data-sub-html="cpe-slip-c © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > cpe-slip-c </a> <a href="/assets/img/trains2/jmri/cpe-slip-t.png" class="image-ref" data-sub-html="cpe-slip-t © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > cpe-slip-t </a> <a href="/assets/img/trains2/jmri/jmri-le-slipedit-en.png" class="image-ref" data-sub-html="jmri-le-slipedit-en © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > jmri-le-slipedit-en </a> <a href="/assets/img/trains2/jmri/jmri-le-slipedit-nl.png" class="image-ref" data-sub-html="jmri-le-slipedit-nl © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > jmri-le-slipedit-nl </a> <a href="/assets/img/trains2/jmri/jmri-logix-edit.png" class="image-ref" data-sub-html="jmri-logix-edit © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > jmri-logix-edit </a> <a href="/assets/img/trains2/jmri/slip-icon-set-en.png" class="image-ref" data-sub-html="slip-icon-set-en © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > slip-icon-set-en </a> <a href="/assets/img/trains2/jmri/slip-icon-set-nl.png" class="image-ref" data-sub-html="slip-icon-set-nl © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > slip-icon-set-nl </a> slip-logic-table <a href="/assets/img/trains2/kalendersfeer.jpg" class="image-ref" data-sub-html="kalendersfeer © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > kalendersfeer </a> <a href="/assets/img/trains2/logo-jmri.gif" class="image-ref" data-sub-html="logo-jmri © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > logo-jmri </a> newport2013 IMG 2497kl <a href="/assets/img/trains2/nx-tableau_eindhoven.jpg" class="image-ref" data-sub-html="The NX CTC machine in Eindhoven, The Netherlands Nico Spilt" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > nx-tableau eindhoven </a> <a href="/assets/img/trains2/prototype/20131030205838-28a115e5.jpg" class="image-ref" data-sub-html="Durango yard viewed from the coal tower ca. 1930. © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > 20131030205838-28a115e5 </a> GP30 GarryBDay 3003-6-7-80-1 RioGrandeDoubleSignal IMG 5308 RioGrandeMasts IMG 1425 <a href="/assets/img/trains2/prototype/Rockwood-Img009.jpg" class="image-ref" data-sub-html="Rockwood-Img009 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > Rockwood-Img009 </a> <a href="/assets/img/trains2/rgsnumber2.jpg" class="image-ref" data-sub-html="rgsnumber2 © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > rgsnumber2 </a> rockwood kl <a href="/assets/img/trains2/trackplan_Durango.png" class="image-ref" data-sub-html="trackplan Durango © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > trackplan Durango </a> <a href="/assets/img/trains2/trackplan_Durenver.png" class="image-ref" data-sub-html="trackplan Durenver © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > trackplan Durenver </a> <a href="/assets/img/trains2/trackplan_Newport.png" class="image-ref" data-sub-html="trackplan Newport © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > trackplan Newport </a> <a href="/assets/img/trains2/trackplan_Rockwood.png" class="image-ref" data-sub-html="trackplan Rockwood © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > trackplan Rockwood </a> <a href="/assets/img/trains2/trackplan_Silverton.png" class="image-ref" data-sub-html="trackplan Silverton © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > trackplan Silverton </a> <a href="/assets/img/trains2/trackplan_Thoreau.png" class="image-ref" data-sub-html="trackplan Thoreau © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > trackplan Thoreau </a> <a href="/assets/img/trains2/trackplan_full.png" class="image-ref" data-sub-html="trackplan full © 1995-2024-2025 EJ Broerse CC-BY-NC-SA 4.0" data-date="dt.strftime("%Y-%m-%d") dt.strftime("%k:%M")" > trackplan full </a>

Nog wat beelden van de modelbaan

Modeling the D&SNG RR

Na onze verhuizing heb ik eind 2024 twee modules afgestoft en rug-aan-rug aan het plafond opgehangen boven een werktafel. Terug naar de basis: digitaal rijden en rangeren, seinen, mooiste gebouwtjes behouden. De rest kon weg voor elk redelijk bod…

Plattegrond baan 2025
Spoorplan 2025
Durenver Silverton
Naam
Durenver & Silverton Narrow Gauge RR
Thema
Colorado Rocky Mountain mining
Schaal
N/Nn3 (1:160, 9 mm/6 mm)
Periode
circa 1955
Minimumstraal
25 cm/10 in
Wissels
Atlas code 80 #6/Märklin Z
Lengte hoofdspoor
6 m/20 ft = 1 scale km
Afmetingen
2.2 m x 1.2 m/7 ft x 4 ft eiland

Rondleiding op de vorige modelbaan

Newport Farmington Durenver Rockwood Silverton
Netwerkkaart
Kaart van het spoor tussen Durango en Silverton in het noorden.
Baanplan (niveau 1)
D&SNG Baanplan
(bekijk het complete baanplan als PDF).
Naam
Durenver & Silverton Narrow Gauge RR
Thema
Colorado Rocky Mountain mining, logging, cattle & passenger trains, interchange with SF at Thoreau NM and D&RGW at Grand Junction CO
Schaal
N/Nn3 Scale
Periode
circa 1955
Minimumstraal
25 cm/10 in
Wissels
Atlas code 55/80 #7/#6, Peco streamline #8, Minitrix #4
Lengte hoofdspoor
100 ft/30 m = 4.8 scale km
Afmetingen
11 ft x 8 ft/3.5 m x 2.5 m langs de wand

Zie LDA statistieken onderaan.

Tot de zomer van 2000 was er nog geen plek om rails te leggen, maar in 2018 kon de eerste treinen de hele route door de Rockies helemaal naar het dorpje Silverton afleggen.

Level 0: Newport, OR

Newport haven spoorplan
Newport haven spoorplan (still image ©EJB under CC BY-NC-SA)

Er móest een kade met een visverwerker en kolendok komen. Dit passende voorbeeld lag ooit ver weg aan de Tacoma Sound in Oregon. Maar tijdens WOII werden locs van de D&S naar Newport verstuurd, dus er is een echte relatie (al is het nu maar een kort ritje).

Overzicht van Newport
Kolendok en Trident Seafood fabriek in Newport, maart 2013
Newport kolendok
Newport kolendok (Afbeelding ©EJB as CC BY-NC-SA)

Level 0: Farmington en Thoreau, NM

Farmington NM spoorplan
Farmington NM spoorplan (still image ©EJB under CC BY-NC-SA)

De Farmington Branch sluit aan op de Santa Fe hoofdroute in het woestijnstadje Thoreau, en dat verklaart de grote diessellocs van een Class I spoorwegmaatschappij.

Onderbouw voor Farmington
Aanleg onderbouw rond de ATSF-interchange in Thoreau (2005)
Overzicht van het onderste rijniveau
Kale constructie, 2005
Stop voor een snack in Farmington, 2013
GE 44 ton switcher #42 bij de Snack Stop, klaar voor reizigers, 2013
Een korte stop langs de Route 66
Seinmast en snack stop geplaatst (dec. 2012)
Zandsteenkliffen
Als voorbeeld: het landschap met zandsteen bij Farmington NM (image ©Joel Deluxe under CC BY-NC-SA)
Thoreau NM interchange
Thoreau watertoren, met Trimble op de achtergrond (Feb. 2020)

Level 1: Durenver, CO

Durenver spoorplan
Durenver area spoorplan (still image ©EJB under CC BY-NC-SA)

Durenver is de hoofdplaats op de baan, een fictieve combinatie van Durango met station hoog in de Rockies met de stadse drukte van Denver, CO met pakhuizen strak op het spoor.

Rangeerterrein en bedrijfszone van Durenver
Rangeerterrein en bedrijfszone van Durango*Denver=Durenver (mock up)
Achtergrondscene stad
Durenver Yard, jan. 2013
The Durango Ice and Brewing Co.
Het ijshuis, een bouwpakket van JL Innovative (mei 2009)
Denver Business District naar het noorden gezien
Overzicht van Durenver Yard (jan. 2013)
Huisje met de onderhoudswagen
Huisje met de onderhoudswagen, klaar om te assisteren in de tunnel
Onderdoorgang voor voetgangers
Om het spoor over te steken is er een tunneltje.

Level 1: Durango, CO D&SNG Yard

Durango spoorplan
Durango spoorplan (still image ©EJB under CC BY-NC-SA)

De centrale plek op de baan is het historische station in de boom town Durango, CO.

Durango yard turntable, April 2008
Fleischmann draaischijf, Shay en Goose in Atlas roundhouse, mrt. 2008
Malone Iron en Graden Mercantile
Malone Iron en Graden Mercantile op de achtergrond, dec. 2018
Durango Smelter in 1892 (American Heritage)
Historische foto van de ertssmelter (1892)
Durango Smelter gebouwen, jan. 2010
Alle gebouwen van de smelter zijn geplaatst
Durango, in de richting van het station (2015)
Durango, doorkijkje naar de Animas River (2015)
Trimble Hot Spring Hotel boven het hoofdspoor
Trimble Hotel boven Hermosa Creek, een mooie Bar-Mills kit (feb. 2020)

Level 2: Rockwood, CO

Rockwood spoorplan
Rockwood spoorplan (still image ©EJB under CC BY-NC-SA)

Een kleine nederzetting halverwege langs de High Line, slechts een paar huizen en een klein depot plus houtzagerij. Een klein door stoom aangedreven smalspoorlijntje brengt de boomstammen naar de zagerij.

Eerste opzet van Rockwood
Eerste opzet van Rockwood scenery
De mijn en de boomstamvijver
De mijn en de boomstamvijver (jjuli 2010)
Boven Rockwood
Bowman Mine and Needleton tank zijspoor (april 2014)
Terin in Rockwood
De trein passeert Rockwood
Rockwood en de High Line
Het dorpje Rockwood met hoog erboven de High Line
Durango special trein #269
Eerste treinrit van Durango naar Silverton! (nov. 2012)

Wyman’s sawmill

Tijdens 2 regenachtige dagen in mijn zomervakantie heb ik uiteindelijk de zaherij gebouwd met behulp van plannen uit het tijdschrift Model Railroader uit 1976. De locatie in Rockport maakte al meer dan vijf jaar deel uit van mijn baanontwerp, maar de gedetailleerde tekeningen die ik de afgelopen 40 jaar keer op keer had bestudeerd, bevatten zoveel details dat dit duidelijk geen beginnersmodel was.

Zagerij in vogelvlucht
Blik vanuit het looppad met Tacoma Power House.
Detail van de zagerij
Goed gevulde voorraad gezaagd hout in de schuur.

Vensters zijn Grandt Line-gietstukken, sommige aangepast door te splitsen en samen te voegen. Alle deuren zijn met de hand gemaakt van styreen of striphout. Mijn zoon verdenkt me ervan dat ik meedoe aan een soort modelbouwwedstrijd, en misschien zal ik dat ooit doen.

Level 3: Silverton, CO

Silverton spoorplan
Silverton spoorplan (still image ©EJB under CC BY-NC-SA)

De laatste halte op de hoofdlijn, overstap met SN RR naar Ouray en SG&N RR naar Gladstone. We waren er tijdens een sneeuwstorm, dus op dit punt neemt de verbeelding het over.

Om van Rockwood naar de High Line te rijden, heb ik in 2012 een helix gebouwd.

Colorado Historical Archives
Greene Street rond 1912. Let op de mensen op het dak van Hesperus Coal.
© 2000-2010 The Silverton Magazine (inmiddels offline)
Zelfgebouwd met interieur
Silverton Depot en huizen (jan. 2013)
Silverton snow shed
Silverton snow shed, die de keerlus verbergt
Silverton berg (styrofoam)
Silverton locloods en snow shed (Jan. 2010)

Layout Statistics

Layout Design Analysis, kortweg LDA, geeft inzicht in hoe goed een modelbaan zal werken gezien de omvang, complexiteit en hoeveelheid rollend materieel. LDA is ontwikkeld door Joe Fugate, maar de originele webpagina’s zijn niet meer in de lucht. Link is naar de Wayback Machine, gecontroleerd in februari 2023.

Alle credits voor LDA gaan naar Joe Fugate.

Samenvatting van de ingevoerde gegevens:

  • Room and Layout area are self-explanatory, with the latter representing the total area taken up by just the layout "tabletop" itself.
  • Number of turnouts is used to calculate the complexity and operational potential. Count a crossing as a turnout, and count a single slip switch or three-way turnout as 2 turnouts. Count a double slip switch as 3 turnouts.
  • Track length is measured as both total footage and as the equivalent number of 40 foot cars (e.g. 4 40' cars per foot in N scale, see table).
  • Similarly, measure the actual main line for running trains, and the total of your passing sidings.
  • Connecting track = total track - mainline - passing - storage - staging - service
  • Staging train length (three values separated by slashes -- longest/average/shortest)

Nu wat rekenwerk:

  • Max. # of cars = 80% of (storage + staging + passing/2).
  • # of cars moved = 40% of (staging x 2 + passing + connecting)
  • # of trains = number of cars moved / min(average passing train length, average staging train length)
  • Dispatching threshold = (3 x shortest passing siding + 2 x average passing siding + the longest passing siding) / 6

LDA Resultaten:

Kameroppervlak (sq ft)
110
Baanoppervlak (sq ft)
86 (78%)
Aantal wissels
61
Totaal spoor
200 ft = 800 cars
Treinlengte (max/gemiddeld/min)
18/15/12 wagons
Maximum aantal wagons
172
Aantal treinen
9
Dispatching drempel
14 car trains

De baan werkt goed met JMRI Operations (sinds dec. 2012)

Rollend materieel

Bekijk mijn collectie Rijdend materieel.

In januari 2007 heb ik al mijn items ingevoerd in een speciale database Mac-MoVe. Verbazingwekkend om een goed beeld te krijgen van al het moois dat je in de loop der jaren verzamelt (en betaalt).

Alle items heb ik later toegevoegd aan mijn JMRI Operations Car Roster.

Silverton RR Nn3 2-6-0 (zelfgebouwd) april 2009
Nn3 2-6-0 (Republic Locomotive Works white metal conversion kit op een Märklin Z frame. Trots op het resultaat!)
RD Hobby
Een bestelwinkel met USA modellen in Duitsland
N Scale Supply
Nog een fijne winkel die internationaal verzendt
Model Railroader monthly magazine
Het tijdschrift dat me in 1974 voor deze hobby won
NMRA Special Interest Groups (SIGs)
Groepen modelbouwers met een thema:
Layout Design SIG
zij geven de Layout Design SIG Primer uit
Operations SIG
Meer informatie over industrieën en spooractiviteiten
RailPictures.Net
Blader vanuit huis door archieven vol prototypefoto’s